Kundservice

Välkommen till vårt hjälpcenter för dig som bostadsrättshavare, hyresgäst eller mäklare.

Illustration: Kundservice

Om du inte hittar svar på din fråga nedan så är du varmt välkommen att kontakta oss på 036-777 04 20 eller kundservice@interesta.se.

Vanliga frågor

Jag har inte fått min avi

Din avi skickas per standard till den e-post som du har uppgett . Om du inte har emotsett denna så vänligen dubbelkolla din skräppost. Kontakta annars kundservice@interesta.se. Glöm inte uppge vilken BRF det gäller.

Hur anmäler jag autogiro och hur fungerar det?

Du behöver skicka oss ett återmedgivande för autogiro som kan laddas ner här. Det går bra att skicka återmedgivande för autogiro till oss på kundservice@interesta.se.

Betalningsmottagare är din bostadsrättsförening. Du behöver inte ange betalarnummer. När vi har mottagit medgivande och registrerat detta får du en bekräftelse, du kommer även att få aviseringen via mejl i framtiden men då med informationen om att det dras via autogiro.

Varför har inte mitt autogiro dragits?

Autogiro dras på avins förfallodag, vilket är den sista vardagen i månaden. Det görs en täckningskontroll tidigt på betalningsdagens morgon och därför måste det finnas tillräckligt med pengar på kontot redan dagen före förfallodatumet.

Saknar du tillräckligt saldo vid kontrollen kommer ingen dragning att ske. Om dragning inte går igenom kommer det ske ytterligare tre försök. Skulle du sakna tillräckligt saldo vid samtliga tillfällen så måste avi:n betalas manuellt.

Har pengarna inte dragits trots att du har pengar på kontot ber vi er kontakta banken i ett första skede och därefter vår kundtjänst.

Hur anmäler jag E-faktura?

Du anmäler e-faktura genom att kontakta kundservice@interesta.se

Varför har jag fått en påminnelse och vad gör jag nu?

Vi kan inte se att din betalning har kommit in. Använd det bankgironummer och OCR-nummer som anges på avin och betala in snarast möjligt.

Om du anser att något inte stämmer kan du kontakta Interestas kundtjänst eller skriva till kundservice@interesta.se så fort som möjligt och förklara vad som har blivit fel.

Vad är en överlåtelseavgift?

En överlåtelseavgift är en administrativ avgift som tas ut i samband med överlåtelse av en bostadsrätt. Beloppet skiljer sig åt mellan olika föreningar men det vanligaste är att köparen betalar en överlåtelseavgift på 2,5 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller framgår av stadgarna. 

Vad är en pantsättningsavgift?

En pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering avseende pantsättning av bostadsrätten. Beloppet skiljer sig åt mellan olika föreningar men det vanligaste är att pantsättaren betalar en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller framgår av aktuella stadgar.

Interestas normala handläggningstid för panter är 14 dagar. Ibland går det snabbare och beroende på arbetsbelastning så kan det ta lite längre tid. 

Hur får jag ut en mäklarbild / lägenhetsutdrag?

Om du som mäklare önskar få en mäklarbild eller lägenhetsutdrag så mejla förmedlingsuppdraget till kundservice@interesta.se.

Vi återkommer vanligtvis inom 24 timmar.